Sopimuskausi
Palvelusopimuksella (”Sopimus”) sovitaan Synergia Sähkönhankinta Oy:n (”Synergia”) Asiakkaalle (Synergia ja Asiakas yhdessä ”Osapuolet”) tuottamasta Sopimuksessa ja Palvelukuvauksessa tarkoitetusta palvelusta (”Palvelu”). Sopimus on voimassa sen allekirjoittamisesta (“Allekirjoituspäivä”) lukien toistaiseksi, ja se on irtisanottavissa kohdassa ”Sopimuksen irtisanominen” määrätyllä tavalla. Palvelun toteuttamiseksi Asiakas antaa Synergialle valtakirjan (”Valtakirja”). Sopimuksen mukaisesti ja Valtakirjan nojalla Synergia sitouttaa Asiakkaansa sähkösopimukseen, ja Osapuolet voivat sopia sähkösopimuksen määräaikaisesta hinnansuojauksesta. Asiakas sitoutuu Synergian Asiakkaalle Valtakirjan nojalla toteuttamiin sähkösopimuksiin ja/tai hinnansuojauksiin niiden päättymisajankohtaan asti (”Sopimuskausi”).
Hinnansuojaus
Synergia ja Asiakas voivat sopia Asiakkaan käyttämän sähkön määräaikaisesta suojaamisesta Osapuolten neuvottelemaan hintatasoon (snt/kWh) (”Suojaushinta”). Profiiliriski Suojaushinnan osalta on Asiakkaalla, ellei muuta sovita. Suojaushinta ei tarkoita sähkön lopullista toteutunutta hintaa. Profiilikulu syntyy Asiakkaan toteutuneen sähkönkäytön energiapainotetun spot-hinnan ja Suomen spot-hinnan kuukausikeskiarvon erotuksesta ja se lasketaan käyttöpaikkakohtaisesti kuukausittain Asiakkaan toteutuneen sähkönkäytön mukaisesti tuntisarjasta.
Asiakkaan vastuut ja velvollisuudet
Asiakkaan tulee pitää Synergia ajan tasalla kaikista Asiakkaan aktiivisista sähkönkäyttöpaikoista ja näissä tapahtuvista muutoksista sekä Sopimuksen täytäntöönpanon kannalta merkityksellisistä Asiakkaan muista sopimuksista johtuvista velvoitteista. Asiakkaan muuttaessa uuteen toimipaikkaan tai vastaavaan, tämän on ilmoitettava Synergialle viivytyksettä tällaisessa uudessa toimipaikassa tai vastaavassa olevista uusista sähkönkäyttöpaikoista ja osoitteista. Asiakkaan nimen muutoksesta, kulutusennusteen muutoksesta, muutoksesta mittareissa, laskutusosoitteessa, yhteyshenkilöissä tai sähköpostiosoitteissa on myös ilmoitettava viivytyksettä Synergialle. Synergia ei vastaa virheistä tai seuraamuksista, jotka johtuvat Asiakkaan toimittamista puutteellisista tai virheellistä tiedoista.
Nykyisen toimittajan irtisanominen
Synergia irtisanoo Asiakkaalla Sopimuksen Allekirjoituspäivänä voimassa olevat sähkösopimukset, joista Synergia on saanut tiedon Asiakkaalta. Mikäli Asiakkaan sähköntoimittaja ei hyväksy Valtakirjaa tai muuten viivästyttää Sopimuksessa sovitun palvelun suorittamista, on Asiakkaan avustettava Synergiaa suhteessa aikaisempaan sähköntoimittajaan ja muutoinkin kaikin tavoin tarvittavien toimenpiteiden suorittamisessa ja Sopimuksessa sovitun täyttämisessä.
Palvelumaksut
Sopimuksen tarkoittama palvelumaksu (”Palvelumaksu”) perustuu arvioituun kulutukseen, ellei muuta sovita. Kulutusarvion lähteenä toimii Datahub tai asiakaan Synergialle antama arvio kulutuksesta. Ellei muuta sovita, Palvelumaksu laskutetaan vuosittain etukäteen, näin myös Sopimuskaudelta. Laskutettuja maksuja ei hyvitetä, mikäli palveluntuotanto on estynyt Synergiasta riippumattomasta syystä. Ellei muuta ole sovittu, Synergian laskutusoikeus alkaa Allekirjoituspäivänä. Synergian Puhtaan energian välityspalkkio on 0,19 snt/kWh. Synergian Uusituvan energian välityspalkkio on 0,19 snt/kWh. Sopimuksessa sovittuun palkkioon sekä muihin Sopimukseen perustuviin maksuihin ja kuluihin lisätään kulloinkin voimassa oleva arvonlisäverolain (30.12.1993/1501, muutoksineen) mukainen arvonlisävero. Viivästyskorko on voimassa olevan korkolain (20.8.1982/633, muutoksineen) mukainen viivästyskorko. Laskuihin lisätään mahdolliset perintäkulut. Indeksitarkistus tehdään vuosittain tammikuun loppuun mennessä käyttäen viimeksi julkistettua Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksiä (”Indeksi”). Indeksin laskiessa palkkion määrä ei kuitenkaan laske.
Sopimuksen irtisanominen
Sopimus on irtisanottavissa päättymään kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla (”Sopimuksen Päättyminen”). Mikäli Asiakas irtisanoo sopimuksen, ilmoitus on tehtävä kirjallisesti sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@synergiasahkonhankinta.fi. Asiakkaan irtisanottua Sopimuksen, Asiakkaan Sopimuksen mukaiset velvoitteet sähkönsopimuksia ja hinnansuojauksia koskien jatkuvat Sopimuskauden. Synergia vahvistaa Asiakkaan irtisanomisen sähköpostitse sekä ilmoittaa, mistä päivästä lähtien Sopimus ja Valtakirja päättyvät niin, ettei Asiakkaalla ole enää Sopimuksen mukaisia velvoitteita (”Päättymispäivä”).
Selvyyden vuoksi todetaan, että velvoitteidensa täyttämiseksi Synergialla on Sopimuksen Päättymiseen asti oikeus:
a) saada kaikki tiedot Asiakkaan sähkön käyttöpaikoista ja toteutuneista sekä arvionvaraisista kulutuksista, sähkönmyynti-, hankinta- ja siirtosopimuksista sekä niiden ehdoista Asiakkaan aiemmilta, nykyisiltä ja tulevilta sähköntoimittajilta sekä verkkoyhtiöiltä;
b) saada käyttöoikeudet Asiakkaan sähkönmyyjän ja sähköverkkoyhtiön onlinepalveluihin;
c) saada hallintaansa kaikki Datahubissa olevat Asiakkaan tiedot sekä ilmoittaa valtuutukset Datahubiin.
Laiminlyönnit
Jos Asiakas laiminlyö Sopimuksen mukaisia velvoitteitansa, esimerkiksi toistuvien maksuhäiriöiden, kulutuksen vähentymisen, muuton, selvitystilan tai muun vastaavan seurauksena, Synergialla on oikeus laskuttaa palvelumaksu jäljellä olevan sopimuskauden ajan Sopimuksen Päättymiseen asti. Riippumatta siitä, mitä muualla on sovittu, jos Asiakkaan sähköntoimitussopimus päättyy Sopimuksen vastaisesti tai Sopimukseen liittyvä sähkönkulutus laskee merkittävästi ennen Sopimuksen Päättymistä, on Synergialla oikeus sopimussakkoon, joka lasketaan arvioidun toimittamattoman sähkön määrän perusteella Sopimuskaudelta ja kerrotaan hinnalla 0,8 snt/kWh (”Sopimussakko”). Lisäksi Asiakkaan tulee korvata sähkösopimuksen, sekä muiden kolmansien osapuolien kanssa tehtyjen sitoumusten irtisanomisten ja purkujen kustannukset. Oikeus Sopimussakkoon ei rajoita Synergian oikeutta Sopimuksen purkamiseen olennaisen sopimusrikkomuksen johdosta, tai Synergialle aiheutuneiden vahinkojen korvaamiseen.
Luottoluokitus
Synergialla ja sen nimeämillä sähköntoimittajilla on oikeus suorittaa potentiaalisten ja nykyisten Asiakkaiden luottotarkastuksia. Laskun maksamatta jättäminen tai heikko luottokelpoisuus voivat johtaa ennakkomaksuvaatimukseen, vakuuteen ja/tai sähköntoimituksen keskeytykseen. Synergia pidättää oikeuden olla ottamatta asiakasta myyntiin, vaikka palvelusopimus olisi allekirjoitettu. Synergia voi perustella päätöksen esimerkiksi asiakkaan taloudelliseen asemaan tai luottoriskiin perustuvalla riskiluokituksella.
Vastuunrajoitus
Synergia tarjoaa sähkön hankintaa sekä energiaratkaisuiden optimoinnin konsultointia palveluntarjoajan roolissa ja on siksi vastuussa asiakkaalle vain tahallisista tai tuottamuksellisista laiminlyönneistä. Synergialla ei ole vastuuta Asiakkaan sähkösopimuksista tai sähkökaupankäynnin palvelun tuloksesta, mukaan lukien hinnansuojausten lopputulos. Synergia ei vastaa Asiakkaalle aiheutuneista välillisistä vahingoista, kuten esimerkiksi tuotannon tai liikevaihdon vähenemisestä. Synergian vastuu rajoittuu lisäksi vahinkoa edeltäneen kuuden (6) kuukauden palkkiota vastaavaan määrään. Vastuunrajoitukset eivät koske tahallisesti tai törkeällä tuottamuksella aiheutettuja vahinkoja. Mahdolliset korvaus- tai muut vaatimukset Synergiaa kohtaan on esitettävä kuuden (6) kuukauden kuluessa siitä, kun Asiakas on saanut tai tämän olisi pitänyt saada tieto virheen tai laiminlyönnin aiheuttamasta vahingosta. Muussa tapauksessa Asiakas menettää oikeutensa korvaukseen.
Muutokset sopimusehdoissa
Synergialla on oikeus muuttaa tämän sopimuksen ehtoja ja palvelukuvausta sähkömarkkinoilla tapahtuvien tai niihin vaikuttavien olennaisten, Palvelua ja sen hinnoittelua muuttavien tapahtumien ja olosuhteiden johdosta ilmoittamalla muutoksesta yhtä (1) kuukautta ennen muutosten voimaantuloa. Muutoksista ilmoitetaan sähköpostiosoitteeseen, jonka Asiakas on ilmoittanut Synergialle. Asiakas on vastuussa siitä, että Synergialla on aina Asiakkaan ajantasainen sähköpostiosoite.
Luottamuksellisuus
Synergian Asiakkaalta vastaanottamat tiedot käsitellään luottamuksellisina. Salassapitovelvollisuus ei rajoita Synergian oikeutta jakaa tällaisia tietoja työntekijöittensä tai kolmansien osapuolten kanssa siltä osin, kuin se nähdään tarpeellisena, jotta Synergia voi täyttää Sopimuksessa sovitut tehtävänsä. Asiakkaalla ja tämän työntekijöillä sekä muilla Asiakkaan intressipiiriin kuuluvilla tahoilla on salassapitovelvollisuus Sopimuksesta ja sen ehdoista sekä Sopimuksen perusteella neuvoteltujen sähkösopimusten tai suojausten ehdoista ja sisällöistä. Osapuolten salassapitovelvollisuus ei koske tietoja, jotka ovat jo julkisesti tiedossa tai todistettavasti olleet osapuolen tiedossa ennen Sopimuksen yhteydessä saatujen tietojen vastaanottamista. Salassapitovelvollisuus ei estä tietojen luovuttamista Suomessa voimassa olevan lainsäännöksen tai viranomaisen määräyksen johdosta.
Referenssi
Synergialla on oikeus käyttää Asiakasta referenssinään.
Ylivoimainen este
Ylivoimaisena esteenä pidetään Osapuolista riippumatonta tapahtumaa, joka estää tai tekee kohtuuttoman vaikeaksi Sopimuksen mukaisen suorituksen suorittamisen määräajassa. Tällaisia ovat sota, kapina, luonnonmullistus, yleinen energianjakelun keskeytyminen, tulipalo, valtion talousarvion tai valtioneuvoston asettama oleellinen rajoitus osapuolen toiminnalle, lakko, saarto tai muu yhtä merkittävä ja epätavallinen tapahtuma. Alihankkijan viivästys em. syistä katsotaan myös ylivoimaiseksi esteeksi. Osapuolilla ei ole oikeutta vaatia korvausta toista osapuolta kohdanneen ylivoimaisen esteen johdosta. Osapuolella on kuitenkin velvollisuus informoida toista Osapuolta itseään (tai alihankkijaansa) kohdanneesta ylivoimaisesta esteestä ja sen arvioidusta kestosta.
Siirto
Synergialla on oikeus siirtää sopimus ilman Asiakkaan suostumusta. Asiakkaalla ei ole oikeutta siirtää sopimusta ilman Synergian kirjallista suostumusta.
Erimielisyydet
Sopimukseen sovelletaan Suomen lakia. Erimielisyydet, joita ei voida ratkaista neuvotteluteitse, ratkaistaan lopullisesti välimiesmenettelyssä Keskuskauppakamarin välimiesmenettelysääntöjen mukaisesti. Välimiesoikeus on yksijäseninen. Välimiesmenettelyn paikka on Helsinki. Saatavaa koskeva riita voidaan, yllä mainitun menettelyn estämättä, ratkaista yleisessä tuomioistuimessa siinä tapauksessa, että Synergia vie asian sellaisen tuomioistuimen ratkaistavaksi.
1.1 Palvelu yleisesti
Synergia tavoittelee Asiakkaalleen kilpailukykyisiä hintoja ja sopimusehtoja Sopimuksen mukaisesti. Sopimuksella Asiakas liittyy osaksi Synergian asiakassalkkua ja valtuuttaa Synergian hallinnoimaan Asiakkaan sähkönostoa asiakkaan puolesta. Palvelusopimus kattaa kaikki sen aihetta koskevat kaikki ehdot, ja ne korvaavat aikaisemmat tarjoukset ja markkinointimateriaalin sekä muun kommunikaation sen aiheesta. Osana palvelua Asiakas on mukana tulevissa sähköntoimittajan ja suojaustuotteiden kilpailutuksissa. Sopimuksen nojalla Synergia huolehtii kaikesta tarvittavasta viestinnästä sähkönmyyjien ja verkkoyhtiöiden kanssa. Asiakkaan tulee kaikin tavoin myötävaikuttaa Sopimuksen täyttämiseen siinä sovitulla tavalla.
1.2. Sähköntoimituksen muodostaminen
Toimet sähköntoimituksen aloittamiseksi voidaan aloittaa, kun Synergia on saanut tiedot kaikista Sopimukseen liitettävistä mittauspisteistä tarvitsemassaan laajuudessa. Asiakas sitoutuu osaltaan edistämään tietojen toimittamista Synergialle. Synergia pyrkii aloittamaan sähköntoimituksen mahdollisimman pian saatuaan tarvitsemansa tiedot. Synergia irtisanoo Asiakkaan Synergialle ilmoittaman nykyisen sähköntoimitussopimuksen päättymään mahdollisimman pian. Varhaisin mahdollinen aloituspäivä Synergian tekemälle sähköntoimitussopimukselle on nykyisen toimittajan Synergialle ilmoittama ensimmäinen mahdollinen nykyisen sähköntoimitussopimuksen päättymispäivä.
1.3. Sähköntoimitussopimus
Yksittäinen sähköntoimitussopimus on suoraan Asiakkaan ja sähköntoimittajan välillä toteutuva sitova sopimus (“Sähköntoimitussopimus”). Sähköntoimitussopimus sitoo Asiakasta sovitun ajanjakson ja sopimuksen ehtojen osalta. Synergia ei ole Sähköntoimitussopimuksen osapuoli, mutta edustaa Asiakasta Sopimuksen ja Valtakirjan mukaisesti. Sähköntoimittaja laskuttaa Asiakkaan sähkökustannukset suoraan Asiakkaalta. Synergia voi käydä neuvotteluja Sähköntoimitussopimuksen ehdoista. Tällaiset neuvottelut voivat johtaa Sähköntoimitussopimuksen muutoksiin sekä mahdollisesti myös asiakassalkun siirtämiseen uudelle sähköntoimittajalle. Merkittävät muutokset Sähköntoimitussopimuksen ehtoihin voivat tulla voimaan aikaisintaan sen jälkeen, kun niistä on ilmoitettu Asiakkaalle. Siirtämisestä uudelle sähköntoimittajalle on kuitenkin tiedotettava kirjallisesti yhtä (1) kuukautta ennen muutosta.
Perustuen Sopimuksen sekä Valtakirjan myötä saamiinsa oikeuksiin ja toteuttaakseen Sopimuksen tarkoittamaa palvelua, Synergia on oikeutettu kaikkiin oleellisiin Asiakkaan tietoihin Sopimuksen ja sen nojalla solmitun Sähköntoimitussopimuksen voimassaoloajan, sen mukaan, kumpi on ajalliselta kestoltaan pidempi.
2. SÄHKÖNHANKINTAPALVELU
2.1. Sähkönhankintapalvelun yleinen kuvaus
Synergian tehtävänä on seurata sähkömarkkinoiden kehitystä ja tehdä hankintoja parhaaksi arvioimansa strategian mukaisesti. Synergia voi toteuttaa hankintaa aikahorisontilla kuluva ja viisi (5) seuraavaa kalenterivuotta. Mikäli Synergia arvioi, että on Asiakkaan edun mukaista tehdä pidemmän aikavälin hankintoja, Synergia tiedottaa tällaisista hankinnoista erikseen Asiakkaalle.
2.3. Sovittu kulutus
Ellei Asiakkaan kanssa ole toisin sovittu, perustuu ennustettu kulutus Asiakkaan historiallisesti toteutuneeseen kulutukseen. Asiakkaan vastuulla on viivytyksettä ilmoittaa kaikista oleellisista sähköntarpeen tai kulutusprofiilin muutoksista. Kulutusmuutokset voivat johtaa siihen, että sähkönhankinnan tulos voi olla erilainen kuin mitä suojausta tehtäessä on oletettu.
2.4. Rajoitukset ja varaukset
Sähkönhankintapalvelun toteuttaminen vaatii toimivan sähkömarkkinan. Jos markkinoilla tapahtuu sellaisia muutoksia, jotka aiheuttavat merkittävää haittaa yksittäisille asiakkaille tai koko salkulle, Synergia voi tehdä tarvittavat muutokset välittömästi Sähköntoimitussopimukseen. Synergia ei vastaa sopimusvelvoitteidensa toteutumisesta poikkeustilanteissa, jotka ovat olleet Synergian vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella. Edellä tarkoitettuja olosuhteita voivat olla tai aiheuttaa esimerkiksi merkittävät tuotanto- tai siirtokapasiteetin vajaukset, säännöstelyä koskevat ennakkovaroitukset ja tilanteet, joissa markkinoiden tehoreservejä joudutaan aktivoimaan kysynnän kattamiseksi. Poikkeuksellisista tilanteista tiedotetaan esimerkiksi UMM (Urgent Market Messages) tai vastaavasti markkinapaikoilla (http://umm.nordpoolgroup.com) tai järjestelmävastaavan (Fingrid) toimesta.